Pokazy kinowe


Klimt i Schiele – Eros i Psyche

17 października (czwartek), godzina 18.00, Kino pod Kopułą w Gostyniu

Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać. W nocy z 31 na 31 października 1918 roku, w swoim domu, umiera Egon Schiele. To jeden z 20 milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Umiera patrząc na niewidzialne zło twarzą w twarz, w jedyny możliwy sposób: malując swój autoportret. Ma zaledwie 28 lat, trzy dni wcześniej zmarła jego żona w ciąży. A dopiero co odbyła się jego pierwsza wystawa – celebracja nowej idei malarskiej, która przedstawia niepokój i pragnienia ludzkości – 19 obrazów olejnych i 29 rysunków, wcześniej uważanych za pornograficzne. Kilka miesięcy wcześniej zmarł jego nauczyciel i przyjaciel, malarz – symbolista Gustav Klimt. Od przełomu wieków zasadniczo zmienił on pojęcie sztuki i stworzył nowy prąd artystyczny: secesję. Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Eros i Psyche”, opowiada o tym niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród art krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki, a kobiety zaczynają walkę o uzyskanie niezależności.


Caravaggio – dusz i krew

19 wrzesień (czwartek), godzina 18.00, Kino pod Kopułą w Gostyniu

„Caravaggio – dusza i krew” to poruszająca podróż przez życie, twórczość i udrękę Michelangela Merisiego (1571–1610), jednej z najbardziej kontrowersyjnych i tajemniczych postaci w historii sztuki.
Caravaggio był artystą rewolucyjnym, a co za tym idzie, był nierozumiany i często nielubiany przez sobie współczesnych. Podróżował po całych Włoszech w poszukiwaniu fortuny (a może w poszukiwaniu samego siebie?), uciekając przed wrogami, których mnożył sobie po drodze. Mediolan, Florencja, Rzym, Neapol, Malta: pięć miast, piętnaście muzeów i czterdzieści najsłynniejszych dzieł sztuki w typowym dla artysty stylu. Zostały pokazane albo w miejscach, dla których zostały stworzone, albo w najważniejszych muzeach we Włoszech i na świecie.
Film opowiada historię dzieł Caravaggia poprzez dogłębne badania doskonale udokumentowanych przykładów twórczości, kładąc szczególny nacisk na jego życie, współgranie światła i cienia oraz charakterystyczny dla niego temat kontrastu i sprzeczności. Autorzy postawili na odnajdowanie osobistych doświadczeń genialnego artysty o niesfornym, ognistym temperamencie zarówno w jego najsłynniejszych dziełach, jak i w tych mniej znanych.

Osobliwy świat Hieronima Boscha

Bosch_

30 maja (czwartek), godzina 18.00, Kino pod Kopułą w Gostyniu

Film powstał podczas niezwykłej, absolutnie wyjątkowej wystawy, dzięki której w jednym miejscu, rodzinnym mieście Boscha w Holandii, zgromadzono praktycznie wszystkie jego najważniejsze obrazy i rysunki, rozsiane na co dzień na całym świecie. Tę olbrzymią ekspozycję odwiedziło prawie pół miliona zwiedzających dziwiąc się ekscentrycznym wizjom Boscha. Film Grabsky’ego zadaje pytanie kim był Hieronymus Bosch? Dlaczego jego dziwne i fantastyczne obrazy stały się tak popularne? Jak twórczość tego niderlandzkiego malarza łączy sztukę średniowieczną i świat renesansowy? Skąd wreszcie czerpał inspirację, skąd mogły się wziąć jego niekonwencjonalne i ponadczasowe, pełne skomplikowanej symboliki, wizje?

Czas trwania: 90 minut

Van Gogh i Japonia

vangoghjaponia


13 czerwca (czwartek), godzina 19.00, Kino pod Kopułą w Gostyniu

„Zazdroszczę Japończykom” napisał Van Gogh do swojego brata Theo. Na wystawie, na podstawie której powstał ten film – „Van Gogh i Japonia” w Muzeum Van Gogha w Amsterdamie – można zrozumieć, dlaczego. Choć Vincent van Gogh nigdy nie odwiedził Japonii, to kraj ten wywarł największy wpływ na niego samego i jego sztukę. Nie można zrozumieć Van Gogha bez zrozumienia, w jaki sposób sztuka japońska dotarła do Paryża w połowie XIX wieku, a także jej głębokiego wpływu na artystów takich, jak Monet, Degas, a przede wszystkim Van Gogh.
Odwiedzając nowe galerie sztuki japońskiej w Paryżu, a następnie tworząc swój własny wizerunek Japonii – poprzez dogłębne badania, kolekcjonowanie drzeworytów i szczegółowe dyskusje z innymi artystami – spotkanie Van Gogha z japońskimi dziełami sztuki nadało jego pracom nowy i ekscytujący kierunek. Po opuszczeniu Paryża wyjechał na południe Francji – do tego, co uważał za zbliżone do swego rodzaju Japonii, jaką tylko mógł znaleźć. Kolejne bardzo twórcze, ale i pełne problemów lata muszą być postrzegane w kontekście Van Gogha naginającego wpływy japońskie do swojej woli i określania się przez niego jako nowoczesny artysta z widocznymi azjatyckimi „korzeniami”. W tej mało znanej historii sztuki Van Gogha widzimy, jak ważne było jego studiowanie Japonii. Film przenosi widza nie tylko do Francji i Holandii, ale także do Japonii, aby dalej eksplorować niezwykłe dziedzictwo, które wpłynęło na Van Gogha i uczynił go artystą, którego znamy dzisiaj.

Narracja rozwija się na dwóch poziomach: komentarz artystyczny i kompetentne opinie prof. Claudia Strinatiego, historyka sztuki i eksperta w sprawie twórczości Caravaggia, z udziałem prof. Miny Gregori (prezes Fundacji Historii Sztuki Roberta Longhiego) i Rosselli Vodret (kuratorki wystawy „Dentro Caravaggio” w Palazzo Reale w Mediolanie). Ważne dla zrozumienia podejścia twórców do tytułowego bohatera są także inscenizowane scenki, które pomagają widzowi wejść w kontakt z umysłem artysty, kierującymi nim impulsami i jego najgłębszymi przeżyciami.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Dofinansowano ze środków Gminy Gostyń

Gmina Gostyń